A “Magyar Termék” védjegyet a vásárlók 90%-a ismeri. A hazai eredetet igazoló védjegy Lábatlanról indult hódító útjára 2006-ban és azóta egyre népszerűbb. A cég ügyvezetőjével, Benedek Eszterrel beszélgettünk.

Milyen feltételeket kell teljesítenie annak, aki a MAGYAR TERMÉK védjegyét akarja használni?

A védjegyhasználati jog megszerzése szigorú terméktanúsításhoz kötött: a “Magyar Termék” védjegyeket használó árucikkek olyan több lépcsős, független szakértői tanúsítási folyamaton mennek keresztül, ami garantálja a fogyasztóknak az eredetet és a termék megfelelő minőségét. A tanúsítási folyamat első lépcsőjeként egy többtagú szakértői bizottság megvizsgálja, hogy a termék vagy szolgáltatás eredete megfelel-e a szabályzatban leírtaknak, az igényelt védjegy előírásainak. A védjegyek nem pusztán az eredetet tanúsítják, ennek megfelelően a szakértők azt is megvizsgálják, hogy a termék megbízható, biztonságos-e. Ezen felül nem merül-e fel vele kapcsolatban jogosulatlan versenyelőny vagy megtévesztő fogyasztói információ használata. A bizottság arról is megbizonyosodik, hogy garantált-e az állandó minőség a termék gyártása során.

Miért érdemes pályázni a MAGYAR TERMÉK védjegy használatára?

Egy évtized alatt széleskörű országos ismertségre tett szert a Magyar Termék védjegyrendszer, amely segít a vásárlóknak abban, hogy igazoltan magyar termelésben előállított, megbízható árut választhassanak, a gyártóknak pedig abban, hogy megmutathassák ezt az arra fogékony, tudatos fogyasztóknak.

A védjegyrendszer nagy előnye a szektorsemlegesség, amely széleskörű felhasználást tesz lehetővé. Fontos, hogy az együttműködés valódi értékeken alapuljon, és a fogyasztói bizalom növekedjen. Védjegyhasználóként kivétel nélkül elérhetők a kiemelten kedvezményes közösségi beszerzések. Bizonyos termékek esetében pedig egyedülálló lehetőséget jelentenek a kedvezményes kereskedelmi és marketing promóciók. Éves szinten csaknem 20 aktivitást valósítunk meg a meghatározó üzletláncokban. A védjegyhasználóink ezen kívül évente több alkalommal megoszthatják egymással tapasztalataikat, kapcsolatépítésre az évente egy alkalommal megrendezésre kerülő szakmai konferencia mellett partnertalálkozók és kisebb tematikus fórumok formájában biztosítunk lehetőséget.

A szervezet 2006-ban alakult, mára 153 szerződött védjegyfelhasználójuk van, kb. 3800 termék viseli a logójukat. Mire számítottak a kezdetekkor? Reménykedtek ekkora számokban a kezdetekkor?

Az induláskor – 2006-ban – az elsődleges célkitűzés az volt, hogy visszaállítsuk a magyar munka, a magyar termék és a magyar munkaerő becsületét a mindent elmosó, globalizálódó világban. A piac pedig az évek során visszaigazolta azt az alapelgondolást, miszerint szükség van egy olyan minősítő rendszerre, ami megbízhatóan igazolja a termékek és szolgáltatások hazai eredetét, hogy a vásárlók biztosak lehessenek ebben, amikor eldöntik, mit vásárolnak. Az eddigi eredményeink, a védjegyes termékek száma, az ismertségi és kedveltségi mutatók mind-mind bizakodásra adnak okot, és mi a jövőben is arra törekszünk, hogy minél inkább hitelesek tudjunk maradni a fogyasztók és a partnereink számára is. Hisszük, hogy a hitelesség megtérül, és hozzájárul ahhoz, hogy partnereink egyre eredményesebben szerepeljenek a piacon.

 Egyre divatosabb az egészséges életmód hazánkban is. Hogy látja, ez a tendencia érezhető a tudatos vásárlón is? Mennyire tartják szem előtt ma a magyarok bevásárláskor, hogy helyi élelmiszert vásároljanak?

A gyártók azt tapasztalják, hogy a fogyasztók egyre tudatosabban keresik és választják a magyar eredetű árut, és a választásukat megkönnyíti, ha találnak a termékeken olyan jelzést, amely megbízhatóan igazolja számukra ezt. Ebben a helyzetben különösen fontos, hogy vásárlóként megbízható információra támaszkodva tudjunk dönteni. A Debreceni Egyetem által, 2016-ban készült származás- és minőségjelölő védjegyekkel kapcsolatos kutatásából kiderül, hogy Magyar Termék jelölésünk ismertsége 90%-os, a hasonló védjegyek közül egyedüliként ilyen kiemelkedően magas. A “Magyar Termék” védjegyek segítenek abban, hogy akiknek a vásárlásnál fontos szempont a magyarországi munkahelyek megőrzése, a hazai adóbevételek növelése és a környezet minél kisebb terhelése, azok tudatosan és biztonsággal választhassanak ilyen termékeket.

 Több kampányfilmet is készítettek a magyar termékek, szolgáltatások népszerűsítésére. Terveznek újabb filmeket?

Tavaly év végén került leforgatásra legújabb kisfilmünk, mellyel a múlt hónapban útjára indult a „Szívügyünk a Magyar Termék” marketingakció. A videó kétszer két hónapos (jelenlegi és őszi) kampány keretében jelenik meg, célja, hogy a védjegyes áruk hagyományos vásárlói mellett a fiataloknak is megmutassa, miért érdemes magyar terméket vásárolni, mit jelentenek a védjegyek. A másfél perces imázsvideó a közösségi élmény, a közös értékek fontosságát állítja a középpontba. Maga a forgatás is ezt a közösségi élményt nyújtotta a szereplőknek, hiszen a filmen nem statiszták, hanem a cég partnerei, védjegyhasználói, Facebook-követői profi stáb segítségével mutathatták meg, hogy a „Szívügyünk a Magyar Termék!” számukra nem csupán egy kampányszlogen. A csaknem 300 résztvevő vidám napot töltött együtt, ami nagyszerű volt csapatépítő programnak is. A film elkészítésében részt vállalt Kiss Ádám humorista, Caramel és a Republic zenekar.

 Milyen jövőbeli terveik, céljaik vannak?

Hosszú távú célunk megteremteni azt, hogy a magyar vásárló keresse, és büszkén válassza a védjegyekkel ellátott hazai termékeket. Fontos, hogy csakis egységes jelöléssel lehet sikeresen megszólítani a fogyasztót, segíteni őt a hazai termékek könnyű és egyértelmű felismerésében. Bízunk benne, hogy az elért eredmények és számok minket igazolnak és a védjegyhasználói kör folyamatos bővülése hozzásegít eme célkitűzésünk eléréséhez.